Aku ini hanya boneka kecil




Aku ini hanya boneka kecil
Sama juga punya rasa
Kadang aku sedih
 Kadang aku gembira
Kadang aku marah
Kadang aku kecewa

Aku ini hanya boneka kecil
Sering dibonekakan oleh nafsu
Aku berjalan ke sana ke mari
Aku makan dan minum
Aku tidur dan bangun kembali
Aku punya rutin setiap hari

Aku ini hanya boneka kecil
Jika dibandingkan dengan semesta
Aku ini umpama semut kecil
Mudah untuk dipijak
Datangnya tidak disadari
Perginya tidak terkurangi

Aku ini hanya boneka kecil
Tidak tahu bersyukur kepada tuannya
Sudah berjanji
Malah mungkiri
Diberi kemudahan
Malah merosakkan
Diberi panduan
Malah memalingkan

Aku ini hanya boneka kecil
Tidak tahu berterima kasih kepada tuannya
Punya badan yang sihat
Tidak digunakan sebaiknya
Diberi akal untuk berfikir
Tumpul tidak berguna
Diberi nikmat melimpah ruah
Tapi lokek untuk menginfakkannya

Aku ini hanya boneka kecil
Risau akan pengakhiran hidupnya
pengakhirannya bakal berjual beli dengan tuannya
Tapi jual beli apa yang bakal aku persembahkan?


“Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat. Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu. dan demikian itulah kemenangan yang agung”.
( 9:111)

Comments